Terapii TMS in Alzheimer

Știm cu toții că, la vârsta de 50 de ani, ar trebui să fim supuși unei colonoscopii pentru a putea detecta și trata mai devreme cancerul de colon. Dar creierul nostru? La fel ca cancerul de colon, boala de bază a neurodegenerării - inclusiv Alzheimer - durează mulți ani (adesea decenii) pentru a se dezvolta, oferind o perioadă prodromală prelungită în care putem interveni eficient.

Vestea bună este că acum ne putem monitoriza riscul și putem acționa cât mai curând posibil pentru a ușura prezența factorilor emergenți care contribuie în tăcere la dezvoltarea bolilor neurodegenerative.

Boala Alzheimer

1. Definitie

Boala Alzheimer este o tulburare neurodegenerativa progresiva caracterizata prin distrugerea de celulele nervoase, constituita dintr-o lunga etapa asimptomatica – in care pacientul nu prezinta nici un semn legat de memorie si gandire (peste 10-15 ani), urmata de etapa clinica (alti 8-10 ani) cu manifestari specifice in aria cognitiva (pierderi de memorie, afectarea rationamentului, tulburari comportamentale, etc.) Aceste tulburări se incadrează initial ca deficit cognitiv usor - pacientul functioneaza in continuare independent desi are anumite dificultăți, cu evoluție de obicei către stadiul de demență (in care activitățile zilnice sunt sever afectate până la imposibilitatea de a fi efectuate independent). Din totalul de sindroame demențiale, majoritatea au drept cauză boala Alzheimer - studiile arata intre 60% si 80% din cazuri. Aceste repere temporale sunt rezultatul unor studii statistice si nu reprezintă obligatoriu evoluția oricarui pacient – “Există pacienți si nu boli!”

2. Cauze si factori de risc - Peste 30 de ani de cercetari intensive nu au dus până acum la stabilirea clară a unor cauze exacte, făcând ca această boală să devină una din provocările majore ale medicinei moderne. Factorii genetici sunt implicați, alături de expunere la diverse micro-organisme, toxine, pierderea de suport trofic - dezechilibre hormonale si de nutrienti (vitamine, minerale), traumele craniene (conform unor cercetari recente- chiar si traumatismele craniene minore repetate), inflamația sistemică, tulburările de somn, stres, stil de viață inadecvat.

3. Tipuri de boala Alzheimer

a. timpurie - cu simptome debutate la o varsta mai mica de 65 ani- de obicei, pacientii au între 40 si 50 de ani când observă primele semne - de obicei legate de memorie.

b. tardiva - debut al simptomatologiei peste 65 ani. Această clasificare se referă la apariția clinică a simptomelor, nu a modificarilor din creier, care de cele mai multe ori evoluează deja de peste 10-15 ani.

c. familiala- mutatii genetice specifice- anumite gene specifice

4. Simptome

5. Evolutie

6. Diagnostic

7. Tratament + preventie

Tratamentul clasic- monoterapie sau asociere a cel putin doua din urmatoarele substante- memantina, rivastigmina, donepezil, galantamina- rezultate modeste in studii, amelioreaza clinic simptomele dar nu incetinesc degradarea creierului. Se pot adauga tratamente ale simptomelor asociate - antidepresive, anxiolitice, inductori de somn.

Tratamentul suportiv- vizeaza echilibrarea functiilor organismului si optimizarea functionalitatii tesuturilor pentru a incetini procesele de degradare. Această abordare integrativă implică identificarea factorilor cauzatori, indepărtarea lor, urmată apoi de refacerea rezervelor funcționale si imbunătățirea rezilienței neuronilor prin stimulare si antrenament. Boala Alzheimer este caracterizată de acumularea in creier a beta-amilodului si a proteinelor tau, cu efect direct de distrugere a neuronilor si destabilizare a legaturilor dintre ei.

Amiloidul se crede ca ar fi aparut in evolutia noastra ca specie ca factor de protecție cu rol anti-inflamator si antimicrobian, dar activarea căilor de producere a acestuia in mod cronic, semipermanent duce la un răspuns al organismului inadecvat, care afectează functionarea  normală a celulelor nervoase. Trebuie corectați astfel factorii favorizanti ai activării acestora și activarea mecanismelor de protectie neuronală.

Cauze inflamatorii - infecții virale sau bacteriene cronice, cu evoluție, de obicei, tacută; optimizarea igienei orale si a sănătății cavității bucale in general. Multipli agenti patogeni au fost descoperiti in creierul pacientilor cu boala Alzheimer si studii arată că un status inflamator sistemic (al intregului organism) crescut este un factor nu doar de risc cat și de agravare a deficitului cognitiv.

Intoxicatiile - metale grele, micotoxine- duc la activarea cronică a sistemului imun cu apariția unor reacții de apărare care nu rezolvă cauza, dar afectează creierul - acumularea de amiloid si proteine tau. Identificarea unor astfel de probleme si rezolvare lor permite sistemului imun să revină la parametrii normali de funcționare.

Optimizarea metabolică - prin dietă adecvată si mișcare.

Al doilea pas este restabilirea nivelului optim de substante necesare creierului, restabilirea valorilor optime de nutrienți (vitamine, minerale, pentru a permite funcționarea corectă a organismului, inclusiv, sau mai degrabă mai ales, a creierului).

Re-echilibrare hormonală - evaluarea complexă a statusului hormonal- studiile arată că difuncțiile la nivelul multiplelor axe hormonale influenteaza direct memoria si comportamentul.

Creșterea oxigenării celulare - optimizarea somnului si asigurarea de oxigenare corectă în timpul somnului; creșterea directă a oxigenării țesuturilor prin oxigen-ozonoterapie care de       asemenea scade inflamatia sistemică.

Administrarea de neurotrofice - substanțe care susțin direct metabolismul celulelor nervoase și funcționarea lor corectă.

Stimularea directă a țesutului cerebral pentru a reface transmiterea electrică a informațiilor între neuronii noștri prin stimulare magnetică transcraniană – TMS.

Prin terapia TMS  se observa imediat o imbunătatire  a sănatatii  si o intărziere  a degradării.

O cale de 360 ​​de grade pentru a preveni și trata Alzheimer și demența senilă.

Pentru a putea afla dacă patologia de care suferiți (psihiatrică sau neurologică) se poate rezolva prin terapia TMS, programați-vă la o consultație la medicul coordonator al Progamului TMS din cadrul Clinicii Oxxygene!

Programează-te pentru o consultație și lasă-ne să te ajutăm!