0
 
Acest site folosește cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor. Mai multe informatii aici
OK

Beneficiile somnului in recuperarea creierului

Beneficiile somnului in recuperarea creierului si prevenția bolii Alzheimer

 

Cercetători de la Universitatea de Medicina din Freiburg au reușit să arate că somnul este mai mult decât odihnă pentru îmbunătățirea performanței intelectuale si prevenția bolii Alzheimer.

Odihna nu substituie somnul profund atunci când vine vorba de a ține pasul cu cerințele intensive de performanță din viața de zi cu zi.

„Somnul este de neînlocuit pentru recuperarea creierului. Nu poate fi înlocuit cu perioade de odihnă activa pentru o performanță îmbunătățită . Starea creierului în timpul somnului este unică ”,a spus prof. Dr. Christoph Nissen, care a condus studiul în calitate de lider al grupului de cercetare la Departamentul de Psihiatrie și Psihoterapie de la Centrul Medical - Universitatea din Freiburg.

 Somnul previne oboseala cronică prin eliminarea de toxine la nivelul limfei din creier, mecanism care este activat doar in timpul somnului. Cresterea nivelului de toxine, prin lipsa somnului duce la cresterea riscului pentru boala Alzheimer si a depresiei.

În studiile anterioare, Nissen și echipa sa au furnizat dovezi ale noțiunii că somnul are o funcție dublă pentru creier: conexiunile neutilizate (neimportante) sunt slăbite iar conexiunile relevante sunt consolidate.

În studiul actual, cercetătorii au efectuat un experiment de învățare vizuală cu 66 de participanți. În primul rând, toți participanții au fost instruiți sa distinga anumite tipare. După aceea, un grup a fost treaz uitându-se la videoclipuri sau jucând tenis de masă. Al doilea grup a dormit timp de o oră, iar al treilea grup a rămas treaz, dar se afla într-o cameră întunecată, fără stimuli externi și în condiții de laborator de somn controlat.

Nu numai că grupul care a dormit a funcționat semnificativ mai bine decât grupul care era treaz și activ, dar și fata de grupul care era treaz, dar lipsit de orice stimul extern. Îmbunătățirea performanței a fost legată de activitatea tipică de somn profund a creierului, care are o funcție importantă pentru conectivitatea celulelor nervoase.

„Acest lucru arată că somnul în sine este cel care face diferența”, spune prof. Dr. Dieter Riemann, șeful laboratorului de somn al Departamentului de Psihiatrie și Psihoterapie de la Centrul Medical - Universitatea din Freiburg.

Somnul este omniprezent la oameni ,la fel de necesar ca apa si mancarea și vital pentru o funcționare sănătoasă și implicit pentru preventia bolii Alzheimer si a altor boli neurodegenerative. Astfel, somnul după antrenamentul fizic îmbunătățește performanța la diferite sarcini în comparație cu o perioada egala de veghe activă.

Printre alte  beneficii ale  somnului
Stimuleaza imunitatea
Un organism odihnit este mult mai puternic si se poate apara mai bine .  

Imbunatateste activitatea psihica
Lipsa somnului poate duce la tulburari de dispozitie pe termen lung, cum ar fi depresia si anxietatea. Cercetarile au demonstrat ca multe dintre persoanele care sufera de anxietate si depresie dorm mai putin de 6 ore pe noapte.

Scade riscul de boli de inima
Deprivarea somnului pe perioade lungi de timp este asociata cu un nivel crescut al tensiunii arteriale, ritm cardiac crescut .

Rezolvarea problemelor cu somnul  nu este nici pe departe la fel de grea, pe cât de neplăcute pot fi efectele acestei disfuncții pe termen lung. Prin înțelegerea pe deplin a beneficiilor somnului, se va putea trece la măsuri care să ajute in preventia Bolii Alzheimer, depresie,anxietate, boli cardiace .

 

 

 

Lasă-ne un comentariu

Nu exista comentarii.